Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska uznawana jest za najzdrowszą w całej Europie. Jej właściwości docenili już dawno Grecy, Hiszpanie czy Włosi a teraz w ślad za nimi idą mieszkańcy również innych regionów starego kontynentu.

I nie ma w tym tak naprawdę nic dziwnego, bowiem już dawno udowodniono, że dieta tego rodzaju jest nie tylko smaczna, ale pozwala też zachować na dłużej pełne zdrowie. Co więcej, okazuje się, że osoby, które na co dzień stosują właśnie taką dietę, żyją dłużej.

Bazą diety śródziemnomorskiej są ryby, owoce morza oraz warzywa. W jadłospisach znajdziemy natomiast niewiele dań z czerwonym mięsem w roli głównej. Dzięki temu, takie menu przeciwdziała miażdżycy oraz skutecznie opóźnia procesy starzenia organizmu.

Nie bez znaczenia są także dobroczynne dodatki: orzechy, oliwa z oliwek, ziarna zbóż oraz szereg ziół i przypraw: kmin, tymianek, oregano, bazylia, szałwia. Kucharze unikają natomiast niekorzystnej soli, zamieniają ją na czosnek czy cebulę. Do tego, do każdego dania serwuje się sporą ilość wody.

Zalety diety śródziemnomorskiej są nieocenione. Produkty bogate są w witaminę E oraz C i nienasycone kwasy tłuszczowe, błonnik czy flawonoidy. Właśnie, dlatego menu tego rodzaju zalecane jest osobom, które zmagają się z chorobami serca, mają podwyższony poziom cholesterolu czy borykają się z chorobami układu krążenia. Zdaniem naukowców, dieta śródziemnomorska skutecznie niweluje ryzyko powstawania zawału serca czy udaru mózgu, zapobiega również występowaniu nowotworów złośliwych całego przewodu pokarmowego.

Warto przy tym dodać, że dieta śródziemnomorska jest prosta w codziennym stosowaniu oraz tania. W Polsce dostępne są rozmaite produkty spożywcze, dzięki którym można ją z powodzeniem prowadzić. Oczywistym jest, że nie musimy każdego dnia przygotowywać tradycyjnych potraw greckich natomiast z całą pewnością warto po prostu zmienić swoje nawyki żywieniowe. Mięso i tłuszcze pochodzenie zwierzęcego zamieńmy na ryby a do każdego posiłku dodawajmy sporą ilość surowych lub gotowanych warzyw. To jest właśnie klucz do sukcesu, uniwersalna metoda zdrowego żywienia.

Dla wszystkich, których interesuje wprowadzenie diety śródziemnomorskiej do stałego menu, została stworzona specjalna piramida śródziemnomorska, która wskazuje ważność poszczególnych produktów spożywczych.

Tym samym, Hiszpanie czy Grecy doceniają przede wszystkim produkty zbożowe, makarony, kasze i pieczywo. Te nie tuczą, jeśli tylko serwowane są we właściwej ilości, bez dodatku tłustych sosów. Są za to źródłem błonnika, witaminy B i cennych składników mineralnych.

Kuchnia śródziemnomorska to również warzywa, zaleca się, by te znajdowały się nawet w 4 posiłkach, spożywanych każdego dnia. Szczególne miejsce na stołach zajmują przede wszystkim pomidory, cukinie, bakłażan, karczochy, papryka, czosnek, oliwki oraz ziemniaki. Warzywa podawane są w rozmaitej formie – surowej, pieczonej, gotowanej oraz duszonej.

Owoce to kolejna, podstawowa pozycja w menu mieszkańców krajów śródziemnomorskich. Mówi się, iż codziennie każdy z nich zjada nawet 0,5 kilograma tego typu produktów spożywczych. To głównie jabłka oraz cytrusy, bogate w witaminę C, błonnik i beta karoten.

Nie zapominajmy, że dominujące w kuchni śródziemnomorskiej są również sery – przede wszystkim feta, mozzarella, ricotta oraz parmezan. Te są głównie składnikiem przystawek oraz sałatek, przede wszystkim ze względu na ich intensywny smak.

Na uwagę zasługują też ryby i owoce morza. Jada się je każdego dnia i to nie tylko ze względu na walory smakowe. Ryby i frutti di mare posiadają cenne pokłady potasy, fosforu, magnezu czy jodu. Zawierają też ogrom wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym omega – 3.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *